לקויות למידה הינן מגוון של הפרעות המקשות על הילד או על האדם הבוגר בביצוע מיומנויות למידה, אשר לאדם מן השורה הינן פשוטות ומובנות מאליהן. כתוצאה מכך, מתגלים קשיים במסגרות לימודיות שונות אשר מלווים את האדם לכל אורך שנותיו. אבחון לקויות למידה וטיפול בהן יכול משמעותית לסייע לילד או לבוגר להתמודד עם הלקויות, ולהצליח בלימודיו, ככל אדם. קיימים מגוון של לקויות למידה, ביניהן נפוצות יותר ונפוצות פחות. אדם יכול לסבול מלקות אחת או ממספר לקויות בדרגות חומרה משתנות.
הפרעות קשב וריכוז
הפרעות קשב וריכוז הן שכיחות ובאות לידי ביטוי בקרב 5 עד 10 אחוזים מכלל האוכלוסייה. כפי שהשם מעיד, מתקשה האדם לשמור על יכולת ההקשבה שלו, על הריכוז ועל המיקוד. לעיתים מגיעות ההפרעות בצירוף היפראקטיביות ולעיתים בלעדיה, כך או כך הן משפיעות רבות על יכולות תפקודיות בתחומי חיים שונים.
דיסלקציה
דיסלקציה הינה אחת מלקויות הלמידה הנפוצות ביותר, והיא מוגדרת כלקות קריאה. האדם הסובל מלקות זו מתקשה לזהות מילים אותן הוא קורא, וכתוצאה מכך קריאתו נעשית מסורבלת ואיטית, יכולת הכתיבה שלו נפגמת ומתבטאת בשגיאות רבות.
דיסקלקוליה
דיסקלקוליה הינה לקות המתבטאת ביכולות המתמטיות של האדם, וכתוצאה ממנה חל קושי להבין את השפה המתמטית. תלמידים הסובלים מלקות זו יפגינו בלבול רב בקריאת מספרים ובביצוע פעולות מתמטיות פשוטות.
דיסגרפיה
דיסגרפיה היא לקות במיומנויות הכתיבה, ומתגלים בה קשיים להוציא דברים אל הכתב. הדיסגרפיה מתבטאת בכתיבה איטית, בכתב בלתי קריא, בשגיאות כתיב ובקשיי ניסוח.
אבחון לקויות למידה
אבחון לקויות למידה נכון בודק האם הילד או המבוגר אכן סובל מלקות למידה, או שהתסמינים הינם ביטוי לתופעות אחרות, כגון מצוקה רגשית ועוד. במידה ונמצא כי אכן קיימת לקות, מגדירים מהי הלקות מבין מגוון הלקויות הקיימות, מה דרגת החומרה שלה ומהי צורת הטיפול הטובה ביותר. חשוב לזכור כי כל אדם מסוגל לרכוש מיומנויות למידה ולהשתמש בהן ללא קושי, ואין הכרח כי הלקות תהווה תווית המלווה את האדם לכל אורך חייו. אבחון וטיפול מתאימים יכולים בקלות להסיר את הקושי, ולאפשר לכל אדם הזדמנות שווה לרכישת השכלה. שיטת טומטיס מאפשרת לכל אדם לרכוש מיומנויות בסיסיות אלה, על ידי אבחון לקויות למידה פשוט וטיפול מתאים המכה בשורש הבעיה.
מכשולים הגורמים ללקות למידה פוגעים לרבות בקריאה, כתיבה וחישוב המתבטא כקושי של האדם, לרכוש ולבטא ידע באופן יחסי לבני גילו, השכלתו ומנת המשכל שלו. כיצד מאתרים ליקויי למידה?