ליקויי למידה פוגעים בתפקודי למידה לרבות קריאה, כתיבה וחישוב ובאה לידי ביטוי כקושי של האדם, לרכוש ולבטא ידע באופן יחסי לבני גילו, השכלתו ומנת המשכל שלו. לקות למידה תלווה את האדם במשך כל חייו, החל מגיל ילדות ותפגע בתפקודו גם בבגרותו.
קטגוריית ליקויי הלמידה כוללת מכלול רחב של לקויות שונות, החל מהלקויות הקלסיות כגון דיסלקציה, דיסגרפיה ודיסקלקוליה, ועד לליקויים שפתיים, הפרעת קשב וריכוז ולקות למידה לא מילולית.
מדובר בלקויות שעלולות להתבטא בבעיות בזיכרון חזותי ושמיעתי, קשיים בתפיסה ועיבוד חזותיים ואו פונולוגיים, בהיעדר סגנונות למידה נכונים ואפקטיביים, כמו גם קשיים בתפקוד המוטורי, בעיבוד הסנסורי, בהתמצאות במרחב וזמן וכן הלאה. כיצד מאתרים לקות למידה?
עורכים אבחון לקויות למידה. שכן, אבחון יאפשר טיפול הולם היכול לסייע רבות לאדם הסובל מלקות למידה.
אבחון לקויות למידה מוקדם וטיפול המשכי
אבחון לקויות למידה וטיפול מוקדם, נחוצים ביותר כדי שהתלמיד יוכל להשתלב כהלכה במערכת החינוך ובחברה בכלל. חשוב להבין שלקות למידה אינן זמניות ואינן נעלמות מעצמן ויכולות ללוות את האדם לאורך כל חייו. אדם אשר סובל מלקויות למידה ימשיך וייפגש עם אותם הקשיים במיומנויות הלמידה הבסיסיות גם בבגרותו ויהיה עליו למצוא את הדרכים לספק את הדרישות השונות של תהליכי החיים.
אחת משיטות הטיפול היעילות היא שיטת טומאטיס, תוכנית של אימוני הקשבה באמצעות גירוי צלילי המלווה במעקב, הדרכה וייעוץ. הגירוי הצלילי מאמן את האוזן ואת המוח ומביא לשיפור בתפקודים רבים המהווים תשתית יציבה ללמידה.
מה קורה כשלקויות למידה לא מאובחנות?
כאמור, אבחון לקויות למידה חיוני מאוד וכמה שיותר מוקדם. כאשר לקויות הלמידה אינן מאובחנות ומטופלות בשלב מוקדם, הן תגרמנה לתת הישגיות, כישלונות חוזרים ותגובת שליליות מהסביבה. לקות למידה יכולה להתגלות בשלבים שונים במהלך החיים, אולם מיד כאשר עולה חשד כל שהוא ללקות למידה יש לגשת לעשות אבחון לקויות למידה ולקבל טיפול מתאים.
מטרותיו של אבחון לקויות למידה
המטרה הראשונה של אבחון לקויות למידה היא בראש ובראשונה קבלת זכאות לסיוע והתאמות מגופים רשמיים כמו משרד החינוך. המטרה השנייה היא לאפשר בניית תוכנית טיפולית מתאימה. אבחון יעיל ונכון יכול לסייע רבות להצלחת הטיפול ושיפור ההישגים בבית הספר.
אבחון ייחודי על פי שיטת טומטיס
אבחון לקויות למידה נועד למפות את הקשיים, את סגנונות הלמידה והכישורים, ולהוות בסיס לבניית תכנית טיפולית מותאמת אישית שתסייע בהתמודדות מול האתגרים, צמצום הפערים ופיתוח מיומנויות ויכולת.
ראוי להבהיר שלקויות הלמידה אינן ניתנות לריפוי, אך בעזרת תכנית טיפולית נכונה ומערכת תומכת אפשר בהחלט להביא לשיפור ההישגים הלימודיים, למיצוי מלוא הפוטנציאל האישי הטמון בילד ולהוביל להעלאת הביטחון העצמי וההעצמה אישית.
שיטת טומטיס מציעה אבחון ייחודי המבוסס על ריאיון ושיחת עומק אישית, שאלון ובדיקת הקשבה באמצעות טכניקה של גירוי צלילי. ייחודיותו של האבחון נעוץ ביכולת שלו לזהות רגישות יתר או חוסר רגישות בשמיעה וכן עיכוב בעיבוד החושי, תוך כדי זיהוי המזג האישי. עם סיום האבחון מתקבלות המלצות לדרכי טיפול.
אבחון לקויות למידה בילדים ומבוגרים
פסיכולוגים ויועצים מסבירים כי בלקויות למידה אפשר לטפל, גם אם זה לא דבר שאפשר לרפא או להעלים. אך כדי שאפשר יהיה להציע טיפול בלקויות למידה יש צורך בשלב מקדים. יש לבצע אבחון לקויות למידה בכדי לדעת באיזו אסטרטגיה ניתן יהיה להציע עזרה. וחשוב לציין כי אף פעם לא מאוחר. אם חשבתם כי רק ילדים ניתן לאבחן, חשוב שתדעו כי גם בקרב מבוגרים, אבחון וטיפול יכולים להיות צעדים חשובים ביותר, לשיפור איכות החיים, חיזוק הערכה עצמית והתקדמות ביעדים האישיים.
אבחון לקויות למידה וזיהוי הקושי
גם אם קיימת הערכה כללית כי נבדק או נבדקת סובלים מלקות למידה, יש צורך לבסס את ההערכה לפני שמציעים טיפול. בין היתר, יש צורך לבדוק האם שינוי סגנונות למידה יכול להועיל והאם יש אולי בעיה בוויסות רגשי או חושי. יש מגוון תצורות שבהן לקות למידה עשויה לבוא לידי ביטוי. ייתכן כי אצל נבדק אחד, שיודע להתבטא באופן נהדר בצורה מילולית, תימצא לקות למידה לא מילולית.
יתכן כי בקרב נבדק או נבדקת אחרים, ימצא כי הקושי המרכזי איננו הבנה מתמטית או הבנה מילולית אלא דווקא הפרעת קשב וריכוז. לאחר שלב האבחון, ניתן לבנות תוכנית טיפולים או מערכת תומכת, שתסייע לשיפור הישגים לימודיים, העצמת אישית והגברת היכולת הטמונה במטופל, ילד או ילדה, נער או נערה או אדם מבוגר.
אבחון ייחודי בשיטת טומטיס
שיטת טומטיס מציעה דרך טיפול וגם אבחון שמשיגה תוצאות נהדרות. האבחון מתבסס על שאלון, שיחת עומק אישית, ראיון וגם בדיקת הקשבה, קליטת הצלילים, מערכת השמע. מחקרים גילו כי אבחון לקויות למידה בצורה שכזאת מצליחה לבסס אסטרטגיית התמודדות בעלת תוצאות ראויות לציון.
אבחון לקויות למידה בשיטת טומטיס יודע לגלות מתי ישנה רגישות בשמיעה או מתי חסרה רגישות נדרשת. האבחון מזהה מתי ישנו עיכוב בעיבוד החושי וכן גם משלב את זיהוי המזג האישי. נמצא כי איכות ההקשבה ואופי ההקשבה הינם גורמי מפתח בלקויות למידה שונות. עם גמר האבחון מקבלים המלצות לטיפול. בעזרת טכניקה של גירוי צלילי ניתן לאפשר לכל אחד, צעיר או בוגר, להגיע למיצוי הפוטנציאל.