קיים הרבה בלבול וחוסר ידע בכל הנוגע לאבחון וטיפול בלקויות למידה אצל ילדים ומבוגרים. בעידן בו אנחנו חיים, בו הילדים כולם נשלחים אל אותו בית הספר בניסיון ללמד את כולם את אותו החומר באותו האופן, עלול להיכשל כישלון חרוץ ולו משום שנדמה על פניו כאילו כל הילדים הם אותו הדבר. ליקוי למידה, כפשוטו כן הוא. מקרה בו יש פער בין היכולות הקוגנטיביות של ילד או ילדה ובין היכולת של אלו לבטא את היכולות שלהם בפועל, בתוך המערכת.
ליקויי למידה כתוצאה מהפרעת קשב וריכוז
הפרעת קשב וריכוז (ADHD) אינה לקות למידה; עם זאת, היא מקשה על הלמידה. לדוגמה, קשה ללמוד כש אתה מתקשה להתמקד במה שהמורה שלך אומר או כאשר אתה מתקשה לקרוא בספר לימוד או ספר קריאה, אתה יכול לקבל את שניהם. לקויות למידה (LD) ו-ADHD מתקיימים לעתים קרובות במקביל. לכן ילדים עם ADHD יש סיכוי גבוה יותר ללקות למידה מאשר ילדים שאין להם ADHD.
'ליקויי למידה' זו כותרת גדולה למגוון רחב של קשיים אצל ילדים שונים. יש ילדים המאובחנים בתור אלו הלוקחים בפרעה של קשב וריכוז. כלומר, ילדים שלכתחילה, בדרך כלל בעקבות תורשה גנטית, לא יכולים להתרכז לאורך זמן עקב שינויים בכמות הדופמין במוח של אלו לעומת ילדים אחרים.
במקרה אחר ליקוי למידה יכול להתפתח בגלל קושי בקריאה, קושי בכתיבה, ליקוי שמיעתי. יש מי שלא מצליחים להבחין בין עיקר לטפל ויש מי שלא מצליחים להבין את שיעורי המתמטיקה. כל אלו סובלים מצורות שונות של ליקוי למידה וצריכים סיוע מקצועי שיעזור להם להרגיש יותר טוב.
איך מאבחנים הפרעת קשב וריכוז אצל ילדים?
קודם כל, חשוב להגיד, כי על מנת לקבל אבחנה מדויקת ונכונה, אין תחליף למפגש עם איש מקצוע מנוסה המבין בטיפול בהפרעת קשב ובאבחון של התופעה. כמו שכולנו יודעים היטב, אנחנו חיים בעידן בו הסחות דעת הן דבר שבשגרה. כולנו צריכים להתמודד עם העומס והצפת המידע המאפיינים את הדור בו אנחנו חיים. לכל אחד מאיתנו יש טלפון ביד וגישה לאינטרנט, מה שבאופן טבעי הופך אותנו מוסחים לעיתים קרובות יותר.
אבל, הפרעת קשב היא לא תוצר סביבתי, מדובר במידה רבה על הפרעה נוירולוגית שיש לה ביטוי במוח והסיבה לקיומה של ההפרעה הוא בדרך כלל גנטי. הפרעת קשב וריכוז נוצרת במקרה בו הדופמין, ההורמון שמאפשר לנו להתרכז ולפעול, נספג מהר מדי במוח וזה בדיוק הרגע בו הילד הסובל מהתופעה, מאבד את הריכוז. בדיוק בגלל זה, רק אבחון הכולל תשאול מלא של המטופל או המטופלת ובחינת היכולות של הילד או הילדה בדגש על יכולות הקשב שלהם, רק תהליך כזה יאפשר לבעל המקצוע לקבל אבחנה מדויקת.
הפרעת קשב וריכוז בחיים
לא להצליח זה קשה, לכל אחד בכל גיל. זה לא מקרה שחלקים גדולים באוכלוסייה המבוגרת עוסקים בתחומים שמתכתבים עם היכולות של כל אחד. בפרק הזמן שלאחר המסגרת המחייבת, כל אחד יעדיף, באופן טבעי, לפנות לתחום בו הוא יכול לממש את הפוטנציאל שלו, בתחום בו האדם יכול לחוש הצלחה.
אבל, ילדים בבית ספר, אין להם את הזכות לבחור כמו שיש למבוגרים מהם. גם ילדה שיש לה כישרון מדהים במתמטיקה ולא אוהבת היסטוריה, תיאלץ להתמודד עם השאלות במבחן, כמו הילד שניחן בכישרון יוצא דופן באומנות אבל לא בכישרון לכימיה. כולם יאלצו ללמוד את אותם השיעורים פחות או יותר ולהבחן עליו. רבים מהילדים שהקשיי למידה שלהם משמעותיים יותר יפתחו, לאורך הזמן בעיות התנהגות שונות שנוצרות בעקבות תסכול. אגב, לעיתים בעיות התנהגות נוצרות מסיבות אחרות והן משפיעות על היכולת של הילד או הילדה גם להתרכז בלימודים.
למשל, אם יש ילד שבית הספר מתקשר אצלו במוח למקום לא טוב, בו הוא חווה כישלון שוב ושוב. נרצה למצוא את הדרך ליצור התניה חדשה, בעזרת פרקטיקות מחקריות, כאלו שיאפשרו לילד להרגיש טוב יותר בבית הספר. לאורך הזמן, בזכות טיפול cbt לילדים, אפשר להפחית במידה משמעותית את הקשיים הריגשיים הנלווים לליקוי למידה כזה או אחר.
שיטת טומאטיס לתהליך הצמיחה
שיטת טומאטיס נולדה מתוך ניסיון ללמד את המוח איך להתמודד עם אתגרים לימודיים שונים באמצעות גלי קול המייצרים גירוי של האוזן. מחקרים הראו על קשר בין השימוש במכשיר ובין עליה בריכוז, ביכולות הקוגנטיביות ובהבנה של החומר הנלמד. שיטת טומאטיס נולדה מתוך הניסיון להתאים לכל ילד סביבה שתאפשר לו לפתח את היכולות הטמונים בו ללא שימוש בתרופות או בכלים שלא באמת רואים את טובת הילד.
הילד מתקשה בלימודים? הומלץ לכם מבית הספר לפנות עימו לאבחון לקויות למידה? מבית טומטיס לקשב, למידה ותקשורת מסבירים שלקויות למידה מוגדרות כהפרעות נוירולוגיות גנטיות מולדות העלולות לפגוע בתפקודי הלמידה הבסיסיים כגון קריאה, כתיבה וחישוב וכן ביכולת לבטא את רמת הידע המצופה מאנשים המתאפיינים ברמת אינטליגנציה והשכלה דומה.