מאת יאן גריסטן (Jan Gerristen Ph.D)
מרכז טומטיס לאפייט, קליפורניהב-25 במרץ 1957, הקשיבה האקדמיה הצרפתית למדעים לנאום מסקרן : הם שמעו על הגילויים של מומחה האוזן הצעיר בשם אלפרד א. טומטיס.
הוא גילה כללים שמתאמים את השמיעה ואת הדיבור.
לממצאיו תהיה השפעה נמשכת בתחומים רבים, וביניהם לימוד שפות.
הוא גילה מדוע כה קשה לאנשים אחדים ללמוד ולדבר שפה זרה, וחשוב יותר, הוא פיתח שיטה וציוד בשביל להתגבר על קושי זה.ד"ר טומטיס קיבל תארי כבוד על תגליותיו. ביניהם, מדליית זהב למחקר מדעי
(Brusseles 1958) ואביר בריאות הציבור של צרפת (1951).
הוא גם ייסד מרכזי טומטיס בכל העולם כך שמספר גדל והולך של אנשים יהנו
מהמצאותיו. עיקרה של שיטת טומטיס הוא לאמן את אזניך לפני שתתחיל בלימוד שפה, כך שתוכל ללמוד את השפה הרבה יותר מהר. ואם אתה כבר מדבר שפה זרה, זה ישפר את המבטא שלך באופן משמעותי.תגליתו של טומטיס
הניסוי המקורי של ד"ר טומטיס לא היה קשור כלל ללימוד שפות. למעשה זה היה ניסיון משעשע.
ד"ר טומטיס ביקש מזמר אופרה ידוע לשיר ובעת שירתו, כיסה את אזניו (של הזמר) עם מכשיר מיוחד. מכשיר זה, מסנן אקוסטי, חסם צליל ספציפי. מיד לאחר מכן, קולו של הזמר התדרדר :
הקול התחיל לאבד את הצליל המסוים שנחסם ע"י המסנן. נסיון זה, ורבים אחרים, עיצבו את הבסיס לכלל הראשון של טומטיס :
אינך יכול להפיק צליל שאינך שומעאתה יכול לשאול מה הקשר בין כלל זה ובין למידת שפות. בשביל להבין, ניאלץ קודם כל לגלות כמה הבדלים יסודיים בין השפות.
קסם השפה
האם תהית פעם מדוע צלילו של הפסנתר כה שונה מזה של הכינור, אפילו כשהינך מנגן את אותם הצלילים? האם שמת לב ש"אמריקנית" בפי דובר ספרדית, לעתים קרובות אינה נשמעת
אמריקנית? בשני המקרים, הסיבה זהה באופן עקרוני. לכן נתבונן תחילה בהבדל בין פסנתר וכינור, ואז נחזור לשפות.
כאשר אתה מקיש על קליד הפסנתר, אתה יוצר צליל. באותו זמן, נוצרים גם צלילים אחרים, שנקראים: צלילים עיליים (overtones). הצלילים העיליים הם פחות אינטנסיביים מהצליל היסודי; כך שתשמע בעיקר את הצליל היסודי. כאשר תנגן את אותו צליל יסודי על כינור, צלילים עיליים אחרים יווצרו. לכן צלילי כינור שונים בתכלית השינוי מהפסנתר.
אחת הסיבות שפסנתר יוצר צלילים עיליים שונים מאלו של כינור, הוא השוני בלוח התהודה.
לפסנתר יש לוח תהודה גדול וכבד, בעוד לוח התהודה של הכינור הוא תיבה קטנה ועדינה.
לכן נוצרים צלילים עיליים שונים.
עכשיו נחזור לשוני בין השפות. כמו הכלים המוסיקליים, כל השפות משתמשות באותם צלילים יסודיים. הם נעים מ- 125Hz עד 250 Hz . אולם הצלילים העיליים משתנים משפה לשפה.
באנגלית, יש הרבה צלילים עיליים גבוהים, בתחום מ- 2000Hz ל- 12000Hz . אם תקשיב בתשומת לב, תוכל להבחין בצלילים אלה. הקשב לכל ה“S” (כמו ב- SeSSionS ) וצלילי ה- TH (כמו ב- Thanks ). בצרפתית, לעומת זאת, משתמשים לעיתים נדירות בצלילים עיליים גבוהים כל כך. למשל ה S בסופה של מילה בצרפתית אינו מבוטא בדרך כלל.
אתה עשוי לשאול מדוע לאנגלית ולצרפתית יש צלילים עיליים שונים. כאן תעזור האנלוגיה עם לוח התהודה. הצלילים היסודיים נוצרים ע"י מיתרי הקול. צלילים אלה עוברים דרך חלל הפה, מקום בו נוצרים הצלילים העיליים. חלל הפה משמש כ"לוח התהודה שלנו". למעשה יש לנו שני "לוחות תהודה" משום שחלל הפה מחולק לשניים על ידי הלשון. כפי שאתה יודע וודאי, עליך להניח את לשונך באופן שונה כאשר אתה מדבר בשפה זרה; כך אנו משתמשים ב"לוחות תהודה" שונים כאשר מדברים בשפות זרות וכך נוצרים צלילים עיליים שונים : תנוחת הלשון עושה את כל ההבדל! לכן אנו קוראים ללשוננו שלנו "שפת האם" שלנו. לכן אנו גם אומרים שהדיבור בשפה זרה הוא "תרגיל בעיוות לשון".
הרעיון העיקרי אותו כדאי לזכור הוא שלרוב השפות יש מערכי צלילים עיליים שונים.
אזנינו, שקולטות באופן קבוע את קולנו ואת קול הסובבים אותנו מכוונות בעיקר לתדירויות של שפת האם שלנו. אנו חרשים, כך ניתן לומר, לתדירויות זרות. כאן הקשר לתגליתו של
ד"ר טומטיס: בגלל שאיננו יכולים לשמוע טונים זרים, איננו יכולים להפיקם אופן נכון; גרוע מכך איננו יכולים לזוכרם בקלות. מצב כמעט חסר תקווה, עד שד"ר טומטיס מצא דרך לאמן את האזניים לשמוע טונים שונים.
ע"י אימון אזניך תחילה, אתה יכול להפחית באופן משמעותי את הזמן הנדרש ללימוד שפה זרה. לאחר שאזניך אומנו, תוכל לשמוע את השפה החדשה בצורה נכונה. לכן, תוכל לזכור את המילים במהירות ולבטא אותן נכון. בקטע הבא נסביר כיצד נוכל לאמן את האזניים.אימון אזניים להלכה (תיאוריה)
ושוב, אנאלוגיה יכולה להסביר כיצד לאמן את אזניך. אולם לפני כן עליך לדעת מדוע האוזן אינה מסוגלת לשמוע צלילים מסוימים. זה בגלל שני השרירים הזעירים של האוזן התיכונה, שריר הפטיש ושריר הארכובה, שלא הורגלו להתמקד בצלילים שמופיעים באופן נדיר בשפת האם שלנו; יש לאמן אותם לכך.
ד"ר טומטיס הציע דרך גאונית לעשות את זה בדיוק. ניתן להסביר זאת בצורה פשטנית למדי: אתה אמור להקשיב לצליל, או תדירות, שאינך מסוגל לשמוע טוב. צליל זה נשמע ונפסק כל הזמן. שרירי האוזן התיכונה נאלצים להימתח ולהרפות. פעילות זאת מחזקת אותם ומאפשרת לאזניך, אחרי כמה אימונים, לקלוט את הצליל טוב יותר. באופן מפתיע זה שונה אך במעט מתירגול גופני. אולם, התנועות הן כה עדינות עד שלא תרגיש כאבי שרירים והאימון לא יתיש אותך; למעשה, זה אמור לרענן אותך.אימון אזניים למעשה (פרקטיקה)
כיצד זה פועל למעשה? ראשית, נבדוק אילו תדירויות אתה יכול/אינך יכול לשמוע טוב. בדיקה זו נקראת: "בדיקת הקשבה" ונמשכת כ-30 דקות. מבדיקת ההקשבה אנו יכולים לראות אילו תדירויות יש "ללמוד".
באימון הבא תאזין למוסיקה מוקלטת. אולם, כל התדירויות שאזניך יכולות כבר לשמוע יסוננו. התדירויות שנשארות במוסיקה הן אלו שעליך ללמוד. הקלטה מעובדת זו עוברת למכשיר אלקטרוני שפותח ע"י ד"ר טומטיס. הוא משמיע ומשתיק את הצליל לסירוגין. הצליל שיוצא מהאוזן האלקטרונית עובר לאזניות בעוצמה סבירה. זה צליל מוזר אולם לא בלתי נעים. אתה תקשיב ל"מוסיקה" זו שעתיים בכל פעם. במשך הזמן הזה תוכל לישון, לשחק שח, או ליצור.משיכת הברות
שפות אינן נבדלות רק בתדירויות שלהן, אלא גם באורך ההברות. ביטוי ההברות במסגרת הזמן הנכונה היא הגורם השני בחשיבותו בדיבור נכון של שפה זרה. באופן ממוצע זה לוקח 75 אלפית שניה לבטא הברה "אמריקנית" - יותר זמן מביטוי הברה בצרפתית (50 אלפית שניה). אם ברצונך ללמוד צרפתית למשל, תיאלץ ללמוד לבטא את ההברות מהר יותר. לפי טומטיס, פרושו של דבר שעל אזניך להגיב מהר יותר. זה יכול להתבצע ע"י אימון מחדש של האוזן; כך תעבור מעל "משוכת ההברות" ו"משוכת התדירויות" באותו זמן.
לידה לשונית
שפות הן לא רק מילים. עלינו ללמוד את סדר המילים, אילו מהן להדגיש, באיזה ריתמוס לדבר וכו'. זה נקרא מבנה השפה.
ד"ר טומטיס פיתח שיטה ללימוד את מבנה השפה יותר בקלות.
בפיסקה הקודמת דיברנו על המשפט "שפת האם", בהדגישנו את חשיבות המילה "שפה", "לשון". עתה הבה נציץ במילה "אם". מזה זמן ידועה העובדה שמבנה של "שפת האם" שלנו הוטבעה בנו בעת היותנו ברחם.
במהלך חמשת חדשי ההריון האחרונים, כבר היינו מסוגלים לשמוע את קולה של אמנו. אמנם קולה נשמע שונה לגמרי מקולה האמיתי. היה עליו לעבור דרך הנוזל שסביב העובר, וזה שימש כמסנן צלילי. רק הצלילים הגבוהים, שמעל Hz 8000, עברו. חשיפה זו לצלילים הגבוהים היא שהטביעה בנו את המבנה של "שפת האם".בעזרת שיטת טומטיס נוכל לדמות תהליך זה. כל שעליך לעשות הוא להקשיב לטקסט שמדובר בשפה זרה, ומסונן עד Hz 8000 [כל הצלילים שמתחת תדירות זו הוסרו]. זה מחקה את מה ששמעת ברחם. לאחר מספר אימונים, נוסיף בהדרגה צלילים נמוכים יותר, לדמות את ה"לידה" לשפה החדשה.
כשנולדת לשפה החדשה, תתחיל לדבר אותה. אתה תתחיל ע"י חזרה על מילים, לפי דוגמה. מאוחר יותר תחזור על משפטים שלמים ותלמד לבקר את המבטא והאינטונציה שלך. איך לשלוט בקול בצורה האפקטיבית ביותר הוא הנושא של הקטע הבא.
האוזן המובילה
כולנו מודעים לכך שיש אנשים שהם ימניים בעוד אחרים הם שמאליים. אולם לא רבים יודעים שיש לנו גם אוזן דומיננטית. אחדים שומעים בעיקר באוזנם הימנית, ואילו אחרים מקשיבים בעיקר דרך אוזנם השמאלית. ד"ר טומטיס גילה שיש יתרון להקשבה בעיקר דרך האוזן הימנית, במיוחד כאשר אתה רוצה ללמוד שפה. זה משום שאוזנך הימנית מחוברת ישירות עם האונה השמאלית במוח, שם נמצא מרכז השפה. אם אתה מקשיב באוזנך השמאלית, המידע הצלילי מגיע לאונה הימנית ועליו לעבור לאונה השמאלית על מנת להיות מפוענח: זה לוקח זמן. בנוסף לכך, בדרך הזו, הצליל מתעוות קצת, במיוחד בתחום הגבוה. לכן כדאי לכולנו להיות בעלי אוזן ימין דומיננטית.
החדשות הטובות הן שניתן לאמן את אוזן ימין להיות מובילה. זה מתרחש כך: במשך אימוני ההקשבה, הצלילים מועברים יותר ויותר לאוזן ימין. באימוני הקול שאתה מבצע, קולך מגיע לאוזנך הימנית על מנת ליצור היזון חוזר (feed back) שעוזר לך לשלוט בהפקתו, בהדרגה תתחיל להקשיב יותר באוזנך הימנית.הנסיון בקומן (Cooman) בלגיה
ב-1976 נבדקה האפקטיביות של שיטת טומטיס בבית ספר בקומן, בלגיה. כיתה של 30 תלמידי תיכון חולקה לשתי קבוצות, מאוזנות מבחינת כישורי ההקשבה כפי שנמצא בבדיקות הקשבה. אף לא אחד מתלמידי הכיתה (דוברי צרפתית) למד אנגלית קודם לכן.
הקבוצה הראשונה למדה אנגלית, כרגיל, במשך כל השנה. הקבוצה השניה קיבלה אימוני הקשבה בשיטת טומטיס במשך 3 חודשים, ואחר כך קיבלה שיעורי אנגלית רגילים במשך 6 חודשים. בסוף שנת הלימודים, נבחנו כל התלמידים על ידי בוחן בלתי תלוי, חיצוני, גם בהבנה, וגם במבטא נכון.
הקבוצה שקיבלה אימוני הקשבה הצליחה יותר מאשר קבוצת הביקורת [שלא קיבלה אימונים אלו]. לאחר החופשה, נבחנו שתי הקבוצות פעם נוספת, וההבדלים היו הפעם משמעותיים יותר :
קבוצת טומטיס שימרה את הישגי הלימוד, בעוד קבוצת הביקורת שכחה הרבה מאוד. תוצאות ניסוי זה מוכיחות את היתכנות שיטת טומטיס.
מאז, תלמידים ואנשי מקצוע רבים נהנו משיטת טומטיס. מרכזים אחדים של השיטה, במיוחד ביפאן , מתמחים במתן עזרה בלימוד שפות זרות.
לימוד שפה בחברות תעשייתיות ואחרות
מאז 1989, משתמשת "יורוקופטר" (Eurocopter), אחת החברות הגדולות בעולם לבניית הליקופטרים, בשיטת טומטיס לאמן עובדים בשפות זרות ומתגברים על ליקויי למידה. אופיה הבינלאומי של החברה דורש מאנשים שנשלחים לחו"ל לדבר באופן שוטף את שפת הארץ אליה הם נשלחים.
בעזרת שליטה בשפה, נוצרת תקשורתוגם בסיס להתקשרויות עסקיות נוספות.
"ירוקופטר" מקדישה תקציב נכבד לחינוך אנשיה : בין 1989 ו-1995 , עברו 580 אנשים את אימוני ההקשבה של טומטיס (בלימוד שפה) והתקדמותם נבדקה בקפדנות.
בעוד במועצה האירופית מעריכים שנדרשות כ-700 שעות לרכישת שליטה בשפה זרה, שמה לה יורוקופטר למטרה להגיע להישג זה ב-620 שעות. אבל אלה שקיבלו את אימוני ההקשבה, עם שיעורים רגילים, הגיעו למטרה לאחר 520 שעות בלבד. חיסכון ניכר של 100 שעות.
25% מאלה שקיבלו את אימוני ההקשבה והשתתפו בסקר הבדיקה מצאו את השיטה יעילה מאוד;
63% מצאו שהיא יעילה; 14% מצאו שהיא יעילה בצורה בינונית. אף לא אחד מהאנשים מצאו אותה לא יעילה.
לאחר שהשלימו טיפול בלקויות למידה בשיטת טומטיס : 92% חשו שתפסו את השפה טוב יותר; 88% שמבינים יותר את השפה; 85% שהאינטונציה שלהם יותר אקספרסיבית; 86% קלטו את צלילי השפה טוב יותר; 77% חשו טוב יותר את הריתמוס של השפה.
רווח משני נוסף, בלתי צפוי, היה ש83% מהאנשים חשו שאחרי אימוני ההקשבה, תיקשרו טוב יותר עם אחרים, והייתה להם מוטיבציה לקחת על עצמם מטלות ואחריות.בסביבה שבה התחרות הולכת ונעשית קשה, רכישת שפה זרה עשויה לתת לך יתרון על פני מתחריך. למי שרוצה להשיג יתרון זה או להינות מהדיבור בשפה זרה, בזמן טיול בחו"ל, כדאי להתנסות בשיטת טומטיס.