לחוצים מזה שהפשוש הפרטי שלכם אינו מתהפך עדיין מהבטן לגב בעוד הקטנצ'יק של השכנים כבר יושב? שהדובשנית איננה זוחלת כששאר הזאטוטים כבר הולכים? כשהפצפון עדיין מוציא קולות גרגור ומלמול בזמן שהפצפון של החברים כבר מסוגל לומר כמה מילים?
כמעט כל הורה נוטה להשוות את התפתחות התינוק שלו ביחס לתינוקות אחרים בגילאים דומים ולעתים אף ביחס לאחיו הבוגרים, ובלב כול הורה עלולים להתגנב להם חששות במידה ונדמה שההתפתחות של התינוק שלו מעט מתעכבת בהשוואה לתינוקות בני אותו הגיל. במצב זה עשויות להתעורר לא מעט שאלות כמו האם זה טבעי ונורמלי? מהם התסמינים שאמורים להדליק בקרבנו נורות אזהרה ומתי כדאי לפנות לעזרה מקצועית?
קצב התפתחות אינדיבידואלי
מבית טומטיס לקשב, למידה ותקשורת מסבירים שהשלבים בהתפתחות התינוק מתרחשים בדרך כלל בסדר אחיד, קבוע וידוע מראש. עם זאת, קצב ההתפתחות של כל תינוק הנו אינדיבידואלי, והוא נחשף אל העולם בדרכו הייחודית, על כל האתגרים והמכשולים הנקרים בדרכו וכן על כל הדרכים בהם הוא לומד להשתמש בהתמודדות מול אותם האתגרים.
המשמעות היא שקצב ההתקדמות של התינוק עשוי להיות מהיר מאוד בשלבים מסוימים ביחס לתינוקות אחרים בעוד שבשלבים אחרים יהיה קצב ההתקדמות שלו מתון יותר. פרט נוסף שכדאי להיות מודעים אליו בכול הנוגע להתפתחות התינוק הוא שרכישת כישורים חדשים ומעבר לשלב הבא מותנית בחוזקו הפיזיולוגי במוכנות מוחו לרכישת יכולות חדשות, כשכל סדרת יכולות שנרכשת נשענת על יכולות שכבר נרכשו.
להקדים תרופה למכה: מניעת עיכוב התפתחותי בעזרת גירוי צלילי
התפתחות התינוק בשנת חייו הראשונה מתפרשת על פני היבטים רבים, בהם ההיבט הפיזיולוגי, השכלי, הקוגניטיבי, הרגשי, השפתי והחברתי, כשאחת מהמשימות ההתפתחותיות העיקריות של התינוק בתקופה זו היא רכישת כישורי ויסות רגשי, ויסות התנהגותי ועוררות, כישורים המהווים בסיס לתפקודים נוירו פיזיולוגיים (הקשר שבין תפקוד המוח לבין תפקוד הגוף) וליחסי גומלין של התינוק עם הסביבה.
את הכישורים הללו רוכש התינוק באמצעות הקשר שחווה מיום היוולדו עם הוריו וסביבתו, תוך כדי התבוננות וחיקוי. התפתחותו של התינוק היא, כאמור, אינדיבידואלית, כשלכול יש את הקצב שלו. ואולם, כשלאורך הזמן עולה חשד לעיכוב התפתחותי כלשהו אצל התינוק, מומלץ לפנות לייעוץ מקצועי. עם זאת, מאחר וגילאים הללו ניחן המוח בגמישות יתירה, ניתן להקדים תרופה למכה, זאת באמצעות שיטת טומטיס שמסייעת למוח לסגל הרגלים חדשים בעזרת גירוי צלילי ממוקד ועצבוב המערכת העצבית.
אנשי המקצוע מגדירים את האוטיזם כהפרעה נוירולוגית התפתחותית הקשורה אל מבנה המוח ותפקודיו המגוונים.