סטודנטים? מגיעים להישגים נמוכים למרות כל ההשקעה? אזי יש מצב שסגנון הלמידה שלכם איננו מותאם ביותר עבורכם. סגנונות למידה הם שם כללי לאוסף מיומנויות וכישורי למידה נרכשים המאפשרים רכישת ידע באופן אפקטיבי הן מבחינת הקצאת זמן והן מבחינת משאבי אנרגיה.
כך לדוגמה, ישנם אנשים שמסוגלים ללמוד טוב יותר במידה הם מסכמים טקסט כתוב בחדר שקט, בעוד אחרים יעדיפו להאזין כמה פעמים לחומר מוקלט או ללמוד עם חברים תוך כדי דיון קבוצתי וניתוח הנושא מכל היבטיו על מנת להבין ולזכור אותו.
אמנם חשוב לקחת בחשבון שמנת המשכל והכישורים האינטלקטואליים שונים בין אדם לאדם, וישנם כאלו שניחנים בפוטנציאל הישגי גבוה מאוד, וישנם אחרים שמצויים ברף הממוצע או הנמוך, אך מסתבר שישנם מי שמגיעים להישגים נמוכים על אף הפוטנציאל ההישגי הגבוה שלהם.
אסטרטגיות חלופיות להקניית ידע
אנשי הצוות המקצועי מבית טומטיס לקשב, למידה ותקשורת מסבירים שהתופעה נפוצה מאוד, והיא אינה נובעת מהיעדר כישורים, אלא בשל עניין המכונה "סגנונות למידה".
הבעיה מתחילה, למעשה, כבר בכיתה א', בשלב שבו רוכשים התלמידים את אסטרטגיות הלמידה הראשונות שלהם בשיטה מאוד ספציפית ואחידה ומבלי שתהיה למערכת החינוך להציע אסטרטגיות חלופיות להקניית ידע.
זהו גם השלב שבו כל תלמיד שסובל מלקות למידה כלשהי כגון דיסלקציה, דיסגרפיה, דיסקלקוליה או לקות למידה שאינה מילולית (הפרעת קשב וריכוז, סרבול מוטורי, קושי של ויסות רגשי וכן הלאה) מתחיל לחוות את כישלונותיו הראשונים.
באופן כללי, ניתן למנות כמה סגנונות למידה בולטים, בהם למידה חזותית ויזואלית, למידה שמיעתית וסגנון הקינסתטי תחושתי.
סגנונות למידה בולטים
הסגנון הקינסתטי תחושתי מותאם למי שמצליח לרכוש ידע באופן מיטבי על ידי סיכום טקסט כתוב, סימון והדגשה במרקר, שינון וחזרה על המידע, בניית גרפים וטבלאות ועריכת ניסויים.
סגנון הלמידה השמיעתי מותאם לאלו שמפיקים תועלת רבה יותר מדיון קבוצתי וניתוח הנושא הנלמד, קריאה בקול רם, האזנה להרצאה או לחומר מוקלט.
הלמידה החזותית עושה שימוש בזיכרון החזותי כגון למידה מתמונות, תרשימים, מפות, סרטים, כמו גם זכירת רעיונות מרכזיים בעזרת ראשי פרקים, הדגשת טקסטים במרקר וכדומה.
שימוש בסגנונות למידה שאינם מותאמים עשוי להוביל לכישלונות, ומשם קצרה הדרך לפגיעה במוטיבציה הלימודית. כיום, ישנה שיטה אפקטיבית מאוד לשיפור מיומנויות הלמידה. מדובר בשיטת טומטיס המבוססת על גירוי צלילי לשיפור פענוח המידע הסנסורי במוח ושיפור משמעותי באיכות ההקשבה.