הילד ממשיך ומאבד חפצים, אינו מסוגל להישאר יושב לאורך זמן בכיתה ובבית, ונראה כאילו הוא מתעלם חלקית מההוראות שנתתם לו. דיווחים מהצוות הלימודי על מחברות שאבדו, שיעורי בית שלא הוכנו וחוסר ריכוז, הופכים להיות עניין שבשגרה. אז האם הילד שלכם עצלן? לא בטוח. יתכן שהוא סובל מהפרעה, שעדיין לא אובחנה בצורה מקצועית, ומשפיעה על אספקטים שונים בחיי היום יום שלו ושלכם כהורים.
עד כמה נפוצה הפרעת קשב וריכוז?
הפרעות קשב וריכוז, הידועות גם בראשי תיבות שמן הלועזי (A.D.D או A.D.H.D.) היא אחת מהתופעות הנפוצות יותר באוכלוסיית הילדים, כאשר עשירית מהילדים סובלים ממנה, וכמעט חמישה אחוזים מהמבוגרים. האם כולם מאובחנים בזמן? עדיין לא. אבחון הפרעות קשב וריכוז אינו מתבצע בכיתה, ולעתים יכולות לעבור שנים רבות לפני שההפרעה מאובחנת. בינתיים הילד מתבגר, מתויג כ"עצלן", "עקשן" או "חולמני" - כאשר מדובר בתופעה בה ניתן לטפל בקלות.
מדוע חשוב לאבחן הפרעות אלה בגיל צעיר?
הפרעות קשב וריכוז בולטות במיוחד במהלך שנות הלימוד, הן בבית הספר היסודי, והן בעתיד בחטיבה או בתיכון. הסיבה לכך נובעת בעיקר מהמשימות השונות עמן נאלץ הילד להתמודד, וכן היכולת להשוות בין רמת הריכוז שלו, ותפקודו בכיתה, לזה של חבריו לספסל הלימודים. אבחון הפרעות קשב וריכוז חשוב לבצע דווקא בתקופה זו. זאת משום שכאשר מאבחנים את ההפרעה בגיל צעיר קל לטפל בה, אם באמצעים תרופתיים, באמצעות הדרכה מתאימה והתאמת סביבת הבית והלימודים ליצירת תנאים המסייעים לילד להתרכז. בנוסף, כאשר הצוות החינוכי מודע לבעיה, הוא יהיה סבלני יותר כלפי הילד.
כיצד מאבחנים?
אבחון הפרעות קשב וריכוז מתבצע באמצעות סדרה של מבחנים וראיונות עם הצוות החינוכי וההורים. סביבת הילד המדווחת על מאפייני ההתנהגות בכיתה, בבית ובסיטואציות חברתיות, מאפשרת לקבוע האם מדובר בהפרעת קשב וריכוז. במידה ויש גם אלמנט של היפר אקטיביות - חשוב לדעת אם הוא נובע מרקע רגשי, או מהפרעת קשב וריכוז משולבת בהיפר-אקטיביות (A.D.H.D). בנוסף, מבחן המבוצע על ידי תוכנת מחשב, בודק את רמת האימפולסיביות של הילד ומסייע בקביעת האבחנה.
לסיכום, אבחון קשב וריכוז מסייע בידי הצוות החינוכי וההורים לעזור לילד, ולשנות את עולמו מקצה לקצה באמצעות טיפול מתאים. חשוב לא להתמהמה ואם מופיעים סימנים ראשונים של חוסר ריכוז - לגשת ולאבחן.