לקויות למידה הינן הפרעות נוירו התפתחותיות אשר פוגעות בתפקודי הלמידה הבסיסיים כמו קריאה, כתיבה וחישוב.
אם בעבר נהגו אנשי המקצוע לסווג את הדיסלקציה, הדיסגרפיה והדיסקלקוליה בקטגוריית ליקויי למידה, הרי שכיום קיימת מגמה הולכת ומתרחבת להכליל בקטגוריה זו גם הפרעות נוירו התפתחותיות נוספות כגון הפרעות קשב וריכוז, היפראקטיביות ואימפולסיביות, לקויות למידה בלתי מילוליות ולקויות שפתיות אשר מפריעות באופן משמעותי לביטוי ורכישת מיומנויות וידע ברמה הצפויה מאנשים בני אותו הגיל, אותה מנת המשכל ואותה ההשכלה.
לקויות למידה אלו הינן תורשתיות ומולדות, ולפיכך הן מתלוות אל האדם לכל אורך חייו. אבחון לקויות למידה כמו גם אבחון קשב וריכוז עשויים למנוע פגיעה מתמשכת והשלכות הרסניות בכל היבטי החיים, ואף להוביל למיצוי של הפוטנציאל האישי בכל הנוגע ללקות הספציפית.
אבחון לקויות למידה על ידי גורם מקצועי מוסמך
לקויות למידה עשויות לבוא לידי ביטוי במגוון אופנים ובדרגות חומרה שונות בקרב אנשים שונים ובגילאים שונים. כך לדוגמה הפרעות קשב וריכוז אצל מבוגרים ממתנות לכאורה את מרכיב ההיפראקטיביות שלהן בעוד שלמעשה חוסר השקט המוטורי משנה את צורתו לחוסר שקט פנימי.
כמו כן, לקויות הלמידה עשויות באופן התיאורטי לפגוע בתפקודי הלמידה בלבד, כאשר בפועל מתלווים אליהן גם קשיים רגשיים, קוגניטיביים, חברתיים והתנהגותיים הנובעים מהצטברות חוויות שליליות בכל הקשור להתמודדות בלתי יעילה בתחום הלימודי, ותגובות חסרות סובלנות ביחס החברה כלפי הלוקים בהפרעות הללו.
כיום קיים בתחום מגוון סוגי אבחונים שונים, שחלקם מסתייעים באנשי מקצוע מתחומים שונים וחלקם אף ממוחשבים. יחד עם זאת, אבחון לקויות למידה חייב להתבצע על פי חוק על ידי אנשי מקצוע שהוסמכו לכך מטעם משרד הבריאות ואו משרד החינוך.
שיטת טומטיס לטיפול בלקויות למידה שונות
אבחון לקויות למידה הינו תהליך המורכב מסוללה של מבדקים, שחלקם נועדו לשלילת מחלות או מצבים המדמים את תסמיניהן של הלקויות הלמידה. טיפול בלקויות למידה הינו נגזרת של ממצאי האבחון, כשהתכנית הטיפולית מותאמת באופן פרטני אל המטופל.
אחת משיטות הטיפול היעילות ביותר כיום היא שיטת טומטיס לטיפול בהפרעות קשב, תסמונת אספרגר ולקויות למידה. שיטת טומטיס הינה שיטה המסתייעת בגירוי צלילי לשם אימוני הקשבה, כשהטיפול על פי השיטה משפיע על פענוחו של המידע הסנסורי המועבר אל המוח דרך האוזן, כך שהמטופל לומד להשתמש ביכולת השמיעה באופן רצוני ולכוונה להקשבה. שיפור איכות ההקשבה פותרת קשת רחבה של קשיים כמו לקויות למידה והפרעות קשב, זיכרון, שליטה שפתית, תקשורת בין אישית ועוד.