בעבר הלא מאוד רחוק, נטו לייחס קשיים לימודיים מסוימים של ילדים לתכונות אופי שונות, כמו: חולמנות, עצלנות, ילדותיות ועוד. בשנים האחרונות החלה מודעות גוברת לכך שהקשיים נובעים מהפרעות מסוימות הטבועות בילד.
אבחון לקויות למידה וכן אבחון קשב וריכוז הפכו להיות כלים מרכזיים באיתור ההפרעות, והבנת מקור הקשיים. קשיים יכולים לנבוע מליקויים שונים, כמו ליקויי למידה או הפרעות קשב וריכוז, או מהפרעות רגשיות ונפשיות, כך או כך הקושי מחייב תשומת לב וטיפול.
אבחון לקויות למידה וטיפול
ככל שנבחין מוקדם יותר בתסמינים המעידים על הקושי, וניקח את הילד אל אבחון לקויות למידה או אבחון הפרעות קשב וריכוז, וכתוצאה מכך טיפול נכון, נוכל להבטיח הקלה מהירה יותר בקושי ובהשלכותיו, וכן תוצאות טובות יותר. החשוב ביותר הוא לא להזניח ולא לדחות, ועם גילויים של התסמינים לגשת ולעבור אבחון מקצועי.
טיפולים בשלבים מוקדמים יכול לגלות תופעות נוספות, כגון תסמונת אספרגר, ובנוסף לחסוך שימוש מיותר ומזיק בתרופות, כגון: ריטלין.
אכן בשנים האחרונות השימוש שנעשה בתרופות הפך להיות רחב, וללא התחשבות בנזקים הרבים ובהשלכות הקשות שיש לתרופות למיניהן על הילד. אף בועדה לזכויות הילד של האו"ם, יצאה אזהרה חמורה המתריעה בפני השימוש הרב בתרופות לטיפול בהפרעות קשב וריכוז. כדי להימנע מטיפולים תרופתיים, ולמעשה לבחור בשיטת הטיפול הטובה ביותר כיום, מומלץ לבחון את שיטת טומטיס.
תסמינים מוקדמים
אז למה בעצם צריך לשים לב לפני ששולחים את הילד לאבחון? ישנם כמה תסמינים ללקויות למידה שכדאי להתייחס אליהם ברצינות. בית הספר ותפקוד הילד בו, היא הסביבה הטובה ביותר להופעת התסמינים על פני השטח. קושי הקיים אצל הילד להגיע להישגים לימודיים כשאר חבריו לכיתה, הוא הסממן הראשון שצריך מכאן לשים לב לבאים אחריו.
הקושי בהישגיות לא חייב להופיע בכל המקצועות הנלמדים, ולעיתים מופיע במקצוע אחד בלבד, כשבשאר המקצועות מגלה הילד השגיות גבוהה. סימנים נוספים הם קושי בקריאה וחוסר דיוק, חוסר הבנה של שאלות, קושי בקריאת מספרים ועוד.
גם העבר ההתפתחותי של הילד עוד בהיותו פעוט ובגילאי גן יכול להוות אינדיקציה טובה ללקויות למידה, במידה והתעוררו בו עיכובים התפתחותיים. למשל, עיכובים בהתפתחות הדיבור, היכולת לזהות את שמו הכתוב, זיהוי ספרות ועוד.
לאחר שגילינו קשיים אלה או אחרים, אבחון לקויות למידה יהיה בלתי נמנע, והדרך הטובה ביותר להקל על הילד.