לקות בדיבור הינה תופעה שכיחה הדורשת התייחסות וטיפול. פעוטות וילדים מסתגלים לעולמנו ולומדים לסגל לעצמם לא מעט יכולות וכישורים, אשר רובם אינם פשוטים כלל לביצוע. הדיבור הוא אמנם פעולה טבעית, אך הצלחת ההגייה דורשת מאמץ והבנת המורכבות. קלינאית תקשורת מסייעת לילד או לאדם הבוגר להשתמש בצורה נכונה באברי ההיגוי, כך שהצלילים יצאו בצורה המדויקת.
לקויות פיזיות
קיימות לקויות שונות העלולות להפריע רבות לילד במהלך שנות לימודיו, תלוי בדרגות חומרתן, בהסתגלותו החברתית, במערכות היחסים שלו בבית, ואף בבגרותו בהשתלבות בשוק העבודה ובלימודים גבוהים.
לקויות למידה או בעיות כמו הפרעות קשב וריכוז ולקויות דיבור, אף לא אחת מהן מעידה על מנת המשכל של הילד, ולמעשה רבים מן הילדים או הבוגרים שסובלים ממנה הם בעלי מנת משכל גבוהה. באמצעות הליך פשוט של אבחון הפרעות קשב וריכוז ניתן בקלות לאתר את מקור הבעיה, את סוגה ואת דרגת חומרתה.
טיפולים
לאחר אבחון קשב וריכוז ולקויות למידה או לקויות דיבור אצל קלינאית תקשורת רצוי לטפל במהירות האפשרית בהפרעה. באמצעות טיפול חדשני, על ידי שיטת טומטיס, ניתן בקלות להעלים את תופעות הלקויות, ללא מאמץ מצד הילד, וללא סבל מיותר או נזקים. השיטה מסייעת לא רק להקל על התופעה אלא להעלימה כליל.
מתי כדאי להגיע לאבחון אצל קלינאית תקשורת?
התפתחות הפקת הצליל אצל ילדים מתרחשת בצורה הדרגתית, כשכל צליל מופק בזמן שונה. למשל, העיצור "ק" נרכש אצל הילד בגילאי 3 וחצי שנים ועד לגיל 5. במידה וצליל מסוים אינו מופק בשלב בו היה צריך להתפתח, הדבר יעיד על לקות או קושי בדיבור, ולכן מחייב אבחון אצל קלינאית תקשורת. במקביל כדאי גם לערוך בדיקת שמיעה לילד, במידה וזו לא נעשתה.
במקרים רבים נובעת הלקות בדיבור כתוצאה מלקות שמיעתית. מקרים קשים יותר של לקות בדיבור המחייבים אבחון מוקדם ככל האפשר, נובעים מתופעת דיספרקסיה ורבלית התפתחותית. תופעה זו מביאה לשיבוש בצלילים המופקים, דיבור שאינו ברור וקושי ביצירת רצף מילולי. בתופעות אלה של קשיי דיבור יש צורך בטיפול מוקדם ככל האפשר. כל עיכוב בטיפול עלול להקשות על צמצום התופעה.
במאמר זה נתייחס לשתי נקודות חשובות:
1. מהו הקשר בין "שיטת טומטיס" לטיפול בשפה ודיבור?
2. כיצד שיטת טומטיס שייכת באופן ישיר לעבודתה של קלינאית תקשורת?